Ιστορική Αναδρομή

Ιστορική Αναδρομή

1952
Η ιστορία του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ξεκινά από τον Αύγουστο του 1952. Τότε, με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, ιδρύθηκε με το νόμο 2119/1952, το Κ.Τ.Ε.Λ. τα αρχικά σήμαιναν : «Κοινό Ταμείο Εισπράξεως Λεωφορείων». Από τα 104 ΚΤΕΛ που ξεκίνησαν συνολικά στην Ελλάδα το 39ο και το 54ο εξυπηρετούσαν τη Θεσσαλονίκη. Τα νέα δρομολόγια ήρθαν να ενισχύσουν τις μετακινήσεις που μέχρι τότε εξυπηρετούσαν ο σιδηρόδρομος ή λεωφορεία που ανήκαν σε ιδιώτες.
 
 
 
1973
Το 1973 με το Π.Δ. 102/1973, συστάθηκε το «ΚΤΕΛ Νομού Θεσσαλονίκης» στο οποίο ανατέθηκε η συγκοινωνιακή κάλυψη των οικισμών του Νομού Θεσσαλονίκης, που δεν εξυπηρετούνταν από τον Ο.Α.Σ.Θ. (Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης) και η γραμμή Θεσσαλονίκης – Αθηνών το 1979.
 
 
 
1979
Το 1979 ένα μεγάλο μέρος από το έργο των 2 υπεραστικών ΚΤΕΛ πέρασε στην εξυπηρέτηση γραμμών του Ο.Α.Σ.Θ που επεκτάθηκε στις περιοχές Μηχανιώνα, Επανωμή, Ωραιόκαστρο, Ασβεστοχώρι, Σίνδος κ.λ.π. Ουσιαστικά το 54ο ΚΤΕΛ απορροφήθηκε πλήρως σε από τον Ο.Α.Σ.Θ συνεισφέροντας 103 από τα 206 λεωφορεία του υπεραστικού ΚΤΕΛ. Μέχρι τότε στο «ΚΤΕΛ Νομού Θεσσαλονίκης» συμμετείχαν 103 ατομικές επιχειρήσεις εκμετάλλευσης λεωφορείου. Κάθε λεωφορείο από τα 103, μπορούσε να αποτελεί ιδιοκτησία και περισσοτέρων του ενός ιδιοκτητών (συνιδιοκτησία). Επιπλέον αυτών, το ΚΤΕΛ Νομού Θεσσαλονίκης, είχε 10 κοινά λεωφορεία.
 
 
 
2003
Τον Αύγουστο του 2003, κάνοντας χρήση του Νόμου 2963/2001, ο οποίος έδινε τη δυνατότητα στα ΚΤΕΛ να μετατραπούν σε Ανώνυμες Εταιρείες, είτε κρατώντας οι παλαιοί ιδιοκτήτες τα λεωφορεία τους, είτε εισφέροντάς τα στην εταιρεία, συστάθηκε, με εισφορά των λεωφορείων, η «Κ.Τ.Ε.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΗ, ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», με διακριτικό τίτλο «Κ.Τ.Ε.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.«, και καταχωρήθηκε στις 25-8-2003, στο Μητρώο Ανωνύμων Εταιρειών της Διεύθυνσης Εταιρειών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης, με αριθμό (Μ.Α.Ε.) 55051/62/Β/03/0162. Οι παλαιοί αυτοκινητιστές εισέφεραν τα λεωφορεία τους στην εταιρεία δημιουργώντας μια κεφαλαιουχική ανώνυμη εταιρεία, χωρίς ιδιοκτήτες-λεωφορειούχους. Από τότε λειτουργεί ως πολυμετοχική Α.Ε. που έχει στο μετοχολόγιό της περί τους 200 μετόχους.

 

Τον Σεπτέμβριο του 2003, η πολιτεία αποφάσισε και άλλη επέκταση των αστικών συγκοινωνιών, την οποία ανέθεσε στον Ο.Α.Σ.Θ. χωρίς τη χρήση λεωφορείων της «Κ.Τ.Ε.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.». Έτσι, από τον Σεπτέμβριο του 2003, 15 επιπλέον δήμοι του Νομού (Λαγκαδά, Κουφαλίων, Βασιλικών, κ.λ.π.) εξυπηρετούνται από τον Ο.Α.Σ.Θ. Σε αντάλλαγμα δόθηκαν στην «Κ.Τ.Ε.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.» 26 μετοχές του Ο.Α.Σ.Θ. και μεταφέρθηκε προσωπικό (200 περίπου άτομα) από το ΚΤΕΛ στον Ο.Α.Σ.Θ. Το ΚΤΕΛ απέσυρε τα λεωφορεία, που του «περίσσεψαν» από την επέκταση και πλέον εξυπηρετεί 9 δήμους του νομού Θεσσαλονίκης (1. Αγίου Γεωργίου, 2. Απολλωνίας, 3. Αρέθουσας, 4. Βερτίσκου, 5. Εγνατίας, 6. Καλλοινδίων, 7. Μαδύτου, 8. Ρεντίνας και 9. Σοχού) και φυσικά τη γραμμή Θεσσαλονίκης – Αθήνας & Πειραιά.

 
 
 
2011
Τον Ιανουάριο του 2011, οι αστικές συγκοινωνίες επεκτίνονται στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Έτσι, ο ΟΑΣΘ ανέλαβε τη μεταφορά επιβατών από την πόλη της Θεσσαλονίκης στην πόλη του Λαγκαδά, η οποία ενώνεται πλέον με τα χωριά της περιοχής, με τοπικές τροφοδοτικές γραμμές τις οποίες λειτουργεί η ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, με αστικό εισιτήριο. Επίσης, η ΚΤΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, μείωσε από 1-1-2011, κατά 50% τις τιμές των εισιτηρίων στις δύο γραμμές που εξυπηρετεί (Θεσσαλονίκη-Ζαγκλιβέρι και Θεσσαλονίκη-Ασπροβάλτα).
 
 
 
2015
Σήμερα η Κ.Τ.Ε.Λ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε. προσφέρει ακόμα περισσότερα. Με συνεχή εξέλιξη των υπηρεσιών της, ανανέωση του στόλου και του εξοπλισμού των οχημάτων της και με διαρκή εκπαίδευση του προσωπικού της, εξυπηρετεί με αξιοπιστία και ασφάλεια το κοινό που εμπιστεύεται τις γραμμές της . Με σταθερά βήματα διαμορφώνουμε ένα καλύτερο μέλλον στις μετακινήσεις για να είναι κάθε σας ταξίδι ακόμα καλύτερο.
 

 


1896
Το 1896 εμφανίστηκε το πρώτο λεωφορείο Γαλλικής κατασκευής, 14 μόνο θέσεων, στη γραμμή Αθηνών – Θήβας. Η εξυπηρέτηση των αστικών και υπεραστικών γραμμών υπήρξε υποτυπώδης μέχρι το 1920, από ιδιώτες οι οποίοι εκτελούσαν συγκοινωνία, χωρίς την εποπτεία της πολιτείας.
 
 
 
1937
Το 1937 θεσπίστηκαν οι θεμελιώδεις διατάξεις και ιδρύθηκαν οι πρώτες κοινές διευθύνσεις αστικών και υπεραστικών λεωφορείων. Συνεπώς το 1937 μπορεί να θεωρηθεί ως η αφετηρία των επιβατικών συγκοινωνιών με λεωφορεία δημόσιας χρήσης.
 
 
 
1952
Το 1952, με το νόμο 2119/1952, συνεστήθησαν τα Κ.Τ.Ε.Λ. («Κοινό Ταμείο Εισπράξεως Λεωφορείων») σε κάθε νομό, με ορισμένη για το καθ’ ένα δικαιοδοσία. Αρχικά τα ΚΤΕΛ ήταν 104, από αυτά τα 59 υπεραστικά και τα 45 αστικά.
 
 
 
1967
Το 1967, τα 6 αστικά ΚΤΕΛ της Αττικής συγχωνεύτηκαν σε 1, τα 45 υπεραστικά Κ.Τ.Ε.Λ. της ηπειρωτικής χώρας και της Κρήτης συγχωνεύτηκαν σε 8 Κ.Τ.Ε.Υ.Λ., τα δε υπόλοιπα 53 διατήρησαν την αυτοτέλειά τους. Στη συνέχεια ενοποιήθηκαν σε 8 Κ.Τ.Ε.Υ.Λ. τα οποία δεν λειτούργησαν κατά το αναμενόμενο.
 
 
 
1973
Το 1973 με το Π.Δ. 102/1973 πήραν τη μορφή των Κ.Τ.Ε.Λ., που όλοι γνωρίσαμε τις τελευταίες δεκαετίες. Οι εξελίξεις του κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος, οδήγησαν στη μετεξέλιξη των ΚΤΕΛ, που λειτουργούσαν από το 1973 ως κοινωφελείς οργανισμοί, με τη μορφή «ιδιότυπου αναγκαστικού συνεταιρισμού αυτοκινητιστών», σε Ανώνυμες Εταιρείες παροχής Μεταφορικών, Τουριστικών και Εμπορικών υπηρεσιών.
 
 
 
2001
Αυτό συνέβη το 2001, οπότε, με το νόμο 2963/2001, θεσπίστηκε το πλαίσιο λειτουργίας των ΚΤΕΛ τα οποία μετατράπηκαν σε Ανώνυμες Εταιρείες.
 
 
 
Σήμερα
Σήμερα, λειτουργούν στην Ελλάδα 61 ΚΤΕΛ, που εξυπηρετούν το σύνολο της χώρας, με 180 εκατομμύρια περίπου μετακινούμενους επιβάτες το χρόνο. Κάθε νομός έχει το δικό του ΚΤΕΛ με ορισμένο έργο, δηλαδή συγκεκριμένες γραμμές.

 

Τα ΚΤΕΛ εποπτεύονται από τον Υπουργό Μεταφορών και τον Περιφερειάρχη της έδρας τους. Διοικούνται από εκλεγμένα διοικητικά συμβούλια και λειτουργούν όπως όλες οι ανώνυμες εταιρείες. Παρά το γεγονός ότι είναι ιδιωτικές επιχειρήσεις, που δεν επιχορηγούνται άμεσα από το κράτος, όπως συμβαίνει με τις αστικές συγκοινωνίες, συνεχίζουν να αποτελούν στην ουσία, κοινωφελείς οργανισμούς, υπό την άμεση εποπτεία του κράτους, το οποίο καθορίζει το κόμιστρο (τις τιμές των εισιτηρίων) προσφέροντας το ύψιστο κοινωνικό αγαθό της συγκοινωνίας.

 
© 2017 ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε. - All rights reserved
Design & Development by Darwin